Via relatie naar resultaat: bij KRAGD staat altijd de mens centraal

- door Joost
Algemeen

De ingrediënten: persoonlijke betrokkenheid, een open blik, vindingrijk meedenken en ijzersterke juridische expertise. Het resultaat: een groep mensen die samen een uniek notariskantoor vorm en inhoud geven. Partners Richard Verbeek, Annelies Dijkman en Paul Berssenbrugge over hoe ze hun persoonlijke waarden en hun visie op het notariaat dagelijks in de praktijk brengen. “We willen er zijn als het er écht toe doet.” 

Wat KRAGD uniek maakt, is meer een gevoel dan iets tastbaars. Geen dikdoenerij, geen ivoren torens. Je merkt het aan kleine dingen als je ze bezoekt in het WTC. Het warme welkom bij Christine aan de receptie. Op kantoor staan – tenzij er persoonlijke zaken besproken worden – alle deuren open. Het team luncht samen, aan één lange tafel. En soms lunchen cliënten mee. Voor Richard draait het in werk dan ook niet om de transactie, maar in de eerste plaats om de relatie: “Ik ben gefascineerd door mensen en hun beweegredenen. En ik vind dat een notaris niet aan het hoofd van de tafel moet zitten. Het gaat niet om mij. Dat is ook wel net even anders dan gebruikelijk in onze wereld.” Annelies vult aan: “Notarissen doen soms heel gewichtig. Maar het is juist onze natuurlijke positie om echt tússen de partijen te staan. Wij zijn neutraal. We kiezen geen kant, zoals advocaten, we vellen geen oordeel, zoals rechters; we zijn er om de afspraken goed vast te leggen, in essentie.”

Drijfveren en karakter

Toch ervaren ze bij KRAGD dat er veel meer van ze gevraagd wordt dan het opstellen van overeenkomsten en het passeren van akten. “In mijn specialisatie, familiebedrijven, draait zelfs eigenlijk alles om de relatie die ik met mijn cliënten heb,” vertelt Paul. “De grootste meerwaarde zit in mijn zakelijke advies, niet het papierwerk. Dat komt daarna.” Richard bevestigt dit: “Inzicht in de drijfveren en het karakter van een ondernemer geeft je als notaris zoveel meer waarde voor zo iemand. Dan kun je echt op maat adviseren. We investeren bewust in die relatie, omdat we weten dat dit leidt tot betere juridische resultaten. En bovendien maakt het ons werk veel leuker.”

Dynamiek

Alledrie benaderen ze het vak vanuit dezelfde langetermijnvisie: “Elk bedrijf is anders en dat geldt zeker voor familiebedrijven,” aldus Paul. “Duurzame relaties geven je de kans om de unieke dynamiek van zo’n familiebedrijf te doorgronden. Daardoor kun je proactief adviseren. Je weet vaak waar ze heen willen. En je voelt waar er spanning zit. Je ziet mogelijke conflicten eerder aankomen. En die kun je dan dus helpen voorkomen.” 

Korte lijnen

Een ander voordeel van de lange relatie met cliënten is volgens Richard dat de lijnen heel kort zijn. “Er is geen drempel om contact met elkaar op te nemen, al gaat het om iets heel kleins. Even sparren over de koers en de keuzes. Snel de mogelijkheden doornemen. Je kent elkaar goed. Wij hoeven niet from scratch het hele dossier door te spitten. Dat scheelt zo’n ondernemer simpelweg tijd. Die wil door.” Annelies ziet dat ook terug in haar vastgoedpraktijk: “We zorgen dat we op de juiste momenten, gevraagd en soms ongevraagd, aanwezig zijn. Bij relevante wetswijzigingen of jurisprudentie. Niet om op de voorgrond te staan, maar om ze te behoeden voor fouten of ze attent te maken op kansen. Kortom: er voor ze zijn wanneer het er écht toe doet.”

“We willen onze mensen in hun kracht zetten en dat betekent simpelweg dat je normaal met elkaar omgaat.”

Ook binnen de muren van het kantoor in het WTC in Den Haag staat die relatie centraal. Wat geldt voor cliënten, geldt ook voor medewerkers. “We willen onze mensen in hun kracht zetten en dat betekent simpelweg dat je normaal met elkaar omgaat. Dat is het hele geheim eigenlijk,” lacht Richard. “Voor ons allemaal is het heel vanzelfsprekend om de mens centraal te stellen en niet de functie of het bordje op de deur.” Annelies knikt. “We zijn een hecht team waarin iedereen zijn eigen plek heeft. Maar waarin we soms ook even van plek kunnen wisselen. Daarmee bedoel ik dat we voor elkaar klaarstaan, dat we bijvoorbeeld inspringen als iemand even te veel op zijn of haar bordje heeft.” Paul vult aan: “We geven iedereen de ruimte om te groeien en z’n eigen expertise te ontwikkelen. Dat is voor ons echt net zo belangrijk als het adviseren van cliënten.” Richard ziet dat als de essentie van het KRAGD-DNA: “We zijn allemaal op onze eigen manier ondernemend, gedreven en denken verder dan de standaardoplossingen. Onze cultuur is toegankelijk, zonder hiërarchie en met ruimte voor professionele ontwikkeling en persoonlijke groei.” 

Persoonlijke klik

De oprichter van KRAGD, Matthijs van den Hout, heeft een aantal jaren geleden het stokje overgedragen aan Richard en Annelies. Paul werd een paar jaar later partner. “Matthijs had een hele duidelijke visie op ondernemen en werken. Die visie hebben we vast weten te houden,” aldus Richard. “Dat is best bijzonder, en tegelijkertijd heel logisch. Matthijs zoekt altijd naar een persoonlijke klik. Als je daarmee begint, komt de rest vanzelf.” 

De komende maanden stellen we het hele team van KRAGD aan je voor.