Fusies en overnames:
tijd voor een notaris met verstand van ondernemen

Een fusie of overname is een complex samenspel van juridische, fiscale en financiële elementen. Door het slim te spelen, voorkom je problemen, vermijd je onnodige kosten en schep je je eigen succesverhaal. Fusies en overname zijn niet voor niets ons favoriete speelveld. We hebben er bijzonder veel ervaring in en helpen je de juiste keuzes te maken. 

Aandachtspunten bij fusie en bedrijfsovername

Wanneer twee (of meer) bedrijven samengaan, door een fusie of een overname, zijn er drie hoofdzaken die je goed moet regelen: de garanties, de betalingsvoorwaarden en de aandelenoverdracht. Binnen alle drie de thema’s is er een wereld aan knoppen waar je aan kan draaien.

Garanties

Is alles zoals beloofd en afgesproken? Dat leg je vast in de garanties. Samen met de koper en verkoper – aangevuld met andere disciplines, zoals accountants, advocaten en fiscalisten – kijken we of alle informatie klopt (due diligence). Naar aanleiding hiervan worden afspraken over de koopsom gemaakt. Hoe completer en betrouwbaarder de afspraken, hoe kleiner het risico op problemen in de toekomst.

Betalingsvoorwaarden

Heldere afspraken over de betaling zijn minstens zo belangrijk. Dit gaat veel verder dan het vastleggen van betaaltermijnen. Rentes, pandrechten, de rol van de koopsom bij eventuele garantiegeschillen – er zijn tal van keuzes die het verschil kunnen maken. Door het slim in te richten, voorkom je problemen en zorg je dat het fiscaal ook zo gunstig mogelijk uitpakt. 

Overdracht van aandelen

Bij overnames en fusies is er altijd een overdracht van aandelen. De wet schrijft voor dat deze overdracht per notariële akte geschiedt. Ook hier geldt weer dat goede afspraken het verschil kunnen maken, zowel juridisch als fiscaal. Wat zijn de gevolgen voor je persoonlijke situatie? Wat voor invloed hebben de verschillende keuzes op je huidige en toekomstige strategie als ondernemer?

Grote financieringen?
De gebruikelijke dekking onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van een notaris is €25 miljoen. In sommige gevallen is een hogere dekking nodig om een akte te passeren; sommige banken vragen bijvoorbeeld voor het vestigen van een hypotheekrecht met een inschrijving hoger dan €25 miljoen om een dekking onder de verzekering tot een bedrag van de zekerheid. KRAGD is aangesloten bij de Coöperatie Insurplus U.A., waardoor KRAGD over een dekking beschikt van €75 miljoen, zodat wij ook grote financieringen aankunnen.

Krachtig advies nodig?

Wij werken voor ondernemers in alle soorten en maten: starters, gevestigde bedrijven, kleine bedrijven, grote en heel grote, internationale bedrijven.

Soms is ons werk recht-toe-recht-aan maar veel vaker sparren we over complexe vraagstukken. Onze mix van expertise en nieuwsgierigheid helpt om tot originele én doelmatige oplossingen te komen.

Ook eens sparren over uw uitdagingen?

Julia: gedreven, zorgzaam en perfectionistisch

Ze wilde eerst dokter worden, maar het leven had andere plannen. Julia de Klerk-van Hemert ontdekt via een omweg dat het notariaat perfect bij haar past. “Ik vind de menselijke … Lees meer

Joost

Christine: Het warme hart van KRAGD

Ze noemt zichzelf ‘een gekke, spontane enthousiasteling’. Wie Christine Smildiger kent, weet dat die omschrijving perfect bij haar past. Ze is het eerste gezicht dat je ziet bij KRAGD Notarissen, … Lees meer

Joost

Pauline: “Je kunt hier jezelf zijn, maar je doet het nooit alleen.” 

Ze is niet dagelijks op kantoor. En toch: iedereen kent haar, vertrouwt haar en weet haar te vinden. Pauline Zandee werkt sinds 2020 voor KRAGD.  Ze is verantwoordelijk voor hr-zaken, … Lees meer

Joost